meditation med en vägd filt

Meditation för känslan av lugn: Hur man mediterar med ett tyngdtäcke

Ingenting lindrar stress bättre än ett par minuters ensamhet i fullständig tystnad. Meditationsövningen hjälper dig att omdirigera dig själv när du hamnar i negativa tankemönster och ger dig ett lugnare sinnestillstånd. Genom att meditera regelbundet kommer du att upptäcka att ändringar i livsstil såsom bättre kosthållning, bättre vanor och mer träningstid kommer att följa naturligt.

Två typer av meditationer

Faktum är att det finns tusentals meditationstekniker. Men i allmänhet kan alla dessa tekniker delas in i två typer:

Koncentrativ meditation

Koncentrativ meditation, när man fokuserar sin uppmärksamhet på något objekt: det kan vara andedräkt, mantra, visualisering, kroppsdelar, externa föremål, ljud etc. Under övningen är det nödvändigt att hålla uppmärksamhet på detta objekt och över tiden kommer alla distraherande tankar och känslor att försvinna. Denna typ av meditation inkluderar vipassana meditation, mindfulness meditation, Zen meditation, etc.

Mindfulness-meditation

Mindfulness-meditation, när meditatören tvärtom försöker att inte fokusera på ett specifikt objekt utan helt enkelt observerar alla aspekter av hens varelse, inre (tankar, känslor, minne) eller yttre (ljud, lukt), utan någon bedömning eller känslor. Denna typen av meditation inkluderar transcendental meditation, guidad meditation, taoistisk meditation och så vidare.

När du väl har valt den meditation som fungerar för dig och börjar träna den kan det kännas att ditt sinne går en kilometer i minuten. Efter en tid börjar dessa sekunder kännas som timmar. Som ett resultat, några minuter senare, ger du upp andra försök att meditera mer. Hur kan du hjälpa dig att fokusera bättre?

Svårt att fokusera under mediation? Ett tyngdtäcke hjälper till bättre koncentration

Många människor tycker att placering av ett tyngdtäcke på knäna medan de mediterar hjälper dem att få en känsla av lugn och trygghet och stöder tillgången till djupare medvetande. Idag är tyngddtäcken för meditation mer och mer populära som ett effektivt verktyg för att hjälpa till att bekämpa stress och stöder dig i att faktiskt vara närvarande i meditation.

Under din meditation kan ett tyngdtäcke också ge dig värme och ro, särskilt när du mediterar under de kalla årstiderna.

Vill du meditera på kvällen efter du att ha haft en stressig dag? Lägg ett tyngdtäcke över bröstet och upplev detta mirakel: det extra stödet av ett tyngdtäcke hjälper dig att fokusera tillräckligt för att din andning ska kunna göra sin livsuppgift.

Är du bekymrad över att tyngdtäcket under meditation kan göra så att du somnar? Så gör det, somna! Sjunk in i ett tyngdtäcke som en kokong och låt det lugna dig. Kanske din kropp behöver lite extra vila idag.

Hur som helst, om du tar ett tyngdtäcke till en meditationsövning kommer du i slutändan att berika din meditationsupplevelse när du går från nybörjare till mer avancerade nivåer.

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.