Mardrömmar: Hur undviker man konstiga drömmar och får mer avslappande sömn

Varför upplever vi mardrömmar? Ett enkelt svar finns inte. Forskare tror dock att detta är sättet hjärnan behandlar negativa känslor och upplevelser och övervinner stress samt trauma.

Det är välkänt att personer med depression och PTSD har högre risk att drömma mardrömmar jämfört med andra. Också barn över fem år och ungdomar löper större risk. Vuxna är mindre utsatta för mardrömmar: bara 2-8% av människor över 25 år upplever mardrömmar. Om du råkar vara en av dem så bör du ta i beaktande både stressfaktorer i livet samt mängden sömn du får.

Mardrömmar: Varför upplever vi konstiga drömmar

Oxford-forskare genomförde en studie som innefattade nästan 850 personer: De efterfrågade en rapport om sömnmängden, frekvensen av obehagliga drömmar och generellt välbefinnandet i två veckor. Gruppen blev nästan omedelbart indelade i två grupper: ”orolig”, med ökad ångestnivå; och ”vanlig”.

Medlemmarna i den första gruppen fick mardrömmar oftare av uppenbara skäl. De led av oro, ångest eller andra symtom. Men forskare hittade också ett annat mönster: de som sov i 9 timmar eller mer hade också mardrömmar, oavsett ångestnivå. Orsaken ligger kanske i förändringen i sömnfaser under natten.

Vi upplever drömmar i REM-fasen, detta är den så kallade ”REM-sömnen” som varar från två minuter till en halvtimme. På morgonen ökar längden för denna fas och drömmar blir klarare. Om en person sover mycket länge är dennes REM-fas också längre, så på morgonen vaknar den kallsvettad av skrämmande syner. Den risken gör människor mindre benägna att till exempel ta en tupplur under helgen.

Forskare har föreslagit en teori varför oroliga människor faller i den gruppen som sover längre och i den grupp människor som har mardrömmar. Rastlösa tankar gör sömnen mindre djup och avbruten, så kroppen behöver mer tid att vila. Detta innebär att personen sover personen längre och mardrömmar dyker upp i den långa REM-fasen som avbryter sömnen och innebär längre men sämre sömn. Nästan som en ond cirkel! I det här fallet är det värt att kontakta en psykoterapeut, för bl.a beteendeterapi fungerar bra för att lindra ångest.

Det är också välkänt att mardrömmar utlöses genom att äta för mycket före sänggåendet. Detta utlöser metaboliska processer där din hjärna är inblandad. Vår hjärna arbetar aktivt och påverkar drömprocessen. Anledningen kan också vara i intaget av vissa mediciner, särskilt antidepressiva medel, neurotransmittorer och piller för att sänka blodtrycket har en stark effekt. Människor med sömnapné och restless legs syndrom är också benägna att drömma mardrömmar. I båda fallen bör man göra ett läkarbesök och få hjälp behandling.

Hur man undviker mardrömmar

Det är nödvändigt att försöka förstå om mardrömmen visar en konfliktsituation som finns i verkligheten, som drömmaren upplever om och om igen. Om det handlar om psykiskt trauma behöver du behandling, om inte, kan det räcka med aversionsterapi vilket förhindrar mardrömmar.

Ett av begreppen är konfrontationsterapi. Först skriver du ner din mardröm och sedan läser du den högt flera gånger. Som ett resultat hanterar du mardrömmens innehåll så ofta att de obehagliga upplevelserna hanteras i vaket tillstånd och lämnar dig i fred under sömnen.

Vilka andra metoder finns det? Den mest kända tekniken just nu är metoden för övning av mentala bilder (Imagery Rehearsal Therapy). Du måste visualisera mardrömmens handling framför dig i ett avslappnat tillstånd. Du måste ändra innehållet i drömmen tills inget obehagligt finns kvar i handlingen. Du skapar en ny berättelse som du kan använda för att må bättre.

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.