Varför pratar man i sömnen

Varför pratar man i sömnen?

Ungefär en procent av vuxna människor pratar i sömnen då och då. Som regel innebär detta en osammanhängande uppsättning med ord, och när personen vaknar är hon eller han oftast inte medveten om att de pratat i sömnen. Att prata i sömnen är enligt forskare ingen sjukdom, men det kan ändå indikera vissa fysiologiska problem.

Vad betyder det att prata i sömnen

Det finns två olika livssituationer då man kan prata i sömnen. Den första är barndomen. Vanligtvis pratar barn i sömnen efter starka upplevelser eller intensiva perioder i livet. Till exempel när barnet besökt dagis för första gången eller har haft kontakt med djuren på ett zoo. I sådana fall, är det inget tecken på något mentalt eller fysiskt problem.

Att prata i sömnen är ofta ärftligt. Om en av barnets föräldrar pratade i sömnen i deras barndom finns det en större sannolikhet att även deras barn gör detta. Ibland händer det att denna vana inte försvinner med åldern. Fenomenet kan observeras hos 1-2% av människor som började prata i sömnen som barn. Detta kan vara lite besvärligt för andra människor, men betyder inte att det finns något problem.

Att prata i sömnen kan indikera en större risk för demens

Situationer där vuxna människor plötsligt börjar prata i sömnen, trots att de inte gjort detta som barn, är mera anmärkningsvärt. Detta är ett tämligen tydligt tecken på begynnande förändringar i hjärnan. Det kan indikera cerebrovaskulär brist, ateroskleros i hjärnans blodkärl, begynnelse av demens, Alzheimers, eller till och med en tumör. I sådana fall bör du rådfråga läkare och undersökningar bör utföras, säger sömnläkare.

Kan man sluta prata i sömnen

För att trappa ner på pratandet i sömnen ger läkare oftast rådet att undvika stress och se till att få tillräckligt med sömn, vilket knappast överraskar någon. Om pratet stör din partner eller rumskompis, ge dem bara ett par öronproppar. 

Om du vill identifiera orsaken till dina monologer under natten, kan du påbörja en egen liten undersökning. Skriv en dagbok i två veckor där du skriver upp vilken tid du går och lägger dig, när du stiger upp, hurdana drömmar du har, vilka mediciner du använder och vad du äter och dricker under dagen. Var särskilt uppmärksam när det gäller drycker som innehåller koffein, som te och kaffe, och alkohol.

Olika verktyg som följer upp din hälsa kan hjälpa till med denna uppgift: de kan inte bara mäta längden, utan även djupet på sömnen. Om du är riktigt nyfiken, kan du installera en app på telefonen som bandar in dina monologer under natten, medan den hoppar över de stunder det är tyst i rummet. Denna information kan sedan föras vidare till läkaren.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.