Sömnbrist: Vad händer när du inte får tillräckligt med sömn

Sömnbrist: Vad händer när du inte får tillräckligt med sömn

Våra liv har blivit så upptagna att det verkar vanligt att plocka bort en timme eller två från sömnen för att hinna med annat. Vi tror att det inte är något fel på det, att det inte skadar oss. Men läkare håller inte med. Genom att hela tiden neka oss tillräcklig sömn riskerar vi att få många hälsoproblem p.g.a sömnbrist.

Varför sömnbrist är så farligt

Under sömnen utför immunsystemet många viktiga regenerativa funktioner som är absolut nödvändiga för vår mentala och fysiska hälsa. Om vi inte sover tillräckligt kan immunsystemet inte utföra sina uppgifter. Sömnbrist är särskilt farligt är för personer som redan lider av kroniska sjukdomar.

Vad är tecken på sömnbrist?

De första tecknen på kronisk sömnbrist är obehagliga känslor av trötthet, irritabilitet och koncentrationssvårigheter. Allvarligare symptom är problem med läsning och tal, oförmåga att tänka logiskt, låg kroppstemperatur och en betydande ökning av aptiten. Om sömnbristen fortsätter, kan dessa symptom förekomma: desorientering, problem med den visuella uppfattningen av objekt, känslor av apati och viljan att isolera sig.

Vem är i riskgruppen för sömnbrist?

Brist på sömn leder inte alltid till kronisk sömnbrist. Du bör vara uppmärksam om du känner igen dig i något av dessa symptom:

Ångest. Oro kring relationer, arbete eller familjeärenden kan överväldiga nervsystemet och påverka din sömn.

Problem med att somna. Du vänder och vrider dig i sängen länge utan att somna in. Alla slags störningar i insomnandet kan leda till sömnbrist.

Kroniska sjukdomar. Ett antal sjukdomar (problem med immunsystemet, högt blodtryck, sjukdomar i leder och ryggrad) kan öka risken för sömnstörningar.

Hur blir man kvitt sömnbrist?

Först och främst bör man upprätta en tydlig sömn- och viloregim. Kom ihåg: 7-8 timmars sömn är inte någon lyx du inte kan unna dig. Detta är den tid du investerar i din egen hälsa och ditt välbefinnande.

Om du inte kan somna kan du prova kvällspromenader, meditation, eller att sova under en tyngdtäcke. Om det inte hjälper, boka tid hos en terapeut som kan hjälpa dig komma till rätta med problemen.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.