Tyngdtäcke som hjälpmedel vid vinterdepresseion

Tyngdtäcke som hjälpmedel vid vinterdepresseion

Vinterdepression är ingen myt. Inom forskningen är den en sanning och har flera olika benämningar. För många av oss är nedstämdheten under vintern verkligen ett test. I månader kan vi förföljas av apati, trötthet, dåligt humör, ovilja att göra någonting alls, och en tendens att skjuta upp saker till senare. Vissa upplever till och med försämrad självkänsla eller ökad aptit. Om du är en av de som räknar ned dagarna till våren, kan du överväga ett tyngdtäcke eller en tyngdfilt som ett naturligt humörhöjande verktyg för att ta dig genom vintern. Hur kan en tyngdfilt förbättra humöret, och vilka andra verktyg finns till hjälp? Läs mer nedan.

Vinterdepression: Varför uppstår den

Ofta är det inte långt in i december vi börjar känna av tecknen, utan redan i mitten av hösten när de kortare dagarna och minskade dosen dagsljus börjar ta ut sin rätt. Det är just det, bristen på dagsljus, som är den största boven bakom vinterdepressionen. Eftersom det blir mörkare tidigt och mörkret varar längre, producerar kroppen mer melatonin och mindre seratonin.

Vinterdepression: Hjälpmedel

Spendera mer tid utomhus. Även om väderprognosen lovar moln kommer du få mer exponering mot ljus utomhus än inomhus, även om solen inte är framme.

Gå över till ”vintermeny”. Bland förberedelserna för vintern bör ingå att lägga om kosten för att passa årstiden och dess förutsättningar. Dietister rekommenderar att öka intaget av Omega-3, som finns i fet fisk som lax, tonfisk och öring. Det kommer hjälpa att hålla upp humöret!

Gör en resa till varmare breddgrader. Om solen inte kommer till dig, får du åka dit den finns! Om så bara för en vecka så kommer tiden med mer sol, ljus och värme att hjälpa dig hålla humöret och energin uppe genom vintern.

Sitt inte inne i ensamheten. Ett aktivt socialt liv och umgänge är en viktig motvikt mot nedstämdheten. Hör av dig till vänner och bekanta och tvinga dig ut och träffa dem!

Tyngdtäcke eller tyngdfilt kan lyfta ditt humör

Hög sömnkvalitet är av yttersta vikt för att skapa energi att ta oss våra dagar. Tyngdtäcken är ett relativt nytt verktyg för att förbättra sömnen samt för att hålla depression och ångest borta, vilket har dem till ett populärt verktyg för samtidens stressade människor.

Det lätta trycket från täcket får stor effekt när det läggs över kroppen. Trycket skapar det som kallas ”deep touch stimulation”, vilket får hjärnan att producera neurotransmitorer såsom serotonin och dopamin. När de kombineras med lugnande melatonin har dessa naturliga ämnen en lugnande verkan på kroppen, och hjälper till att balansera och lugna nervsystemet, och leder till god sömn.

Tyngdtäcken utvecklades från början för att dämpa ångest hos de med olika autism-diagnoser. Det är på senare år som täckena börjat användas och visa fantastiska resultat hos människor som lider av stress och ångest, insomni, sömngång, depression, smärtsympton och restless legs syndrom. Forskningen visar att tyngdtäcken ger en känsla av trygghet och avslappning. Så vilken vikt på tyngdtäcke bör vi använda för att få det bästa resultatet? En tumregel kan vara att täcket ska väga ca 10 % av vår kroppsvikt, och hos The NAP Lab finns täcken som väger 5,7, 9 och 11 kg.

Även om vi sover längre perioder under vinterns mörker så kan tyngdtäcket göra sömnen så lugn och rogivande som möjligt, så att vi kan vakna med högre energi på morgnarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.