polyfasisk sömn

Hur mycket sömn behöver vi för att vara en ”Supermänniska”? Lär dig känna polyfasisk sömn

Vi är vana att tänka att den enda hälsosamma sömnen är den som inträffar på natten och varar i åtta timmar. Men kanske finns det ett ganska förnuftigt alternativ till ett sådant tidsschema.

När det gäller hur mycket sömn som behövs, har katter och hundar det rätt

Om du har en katt eller hund i ditt hem, har du antagligen lagt märke till husdjurets sömnvanor. De sover också i två faser: REM och icke-REM sömn. Men det finns en grundläggande skillnad mellan oss: katter och hundar sover i små intervaller hela dagen. Under dessa perioder är de ofta halvvakna och svarar på ljud och andra yttre stimuli.

När vi försöker räkna ut hur mycket sömn vi behöver tänker de flesta av oss inte på att fördela sömn i intervaller. Allt vi vill är att sova i minst 7-8 timmar. Om vi inte får dem varje natt, hur ska vi orkar med våra dagar?

I flera decennier har de så kallade sömnhackarna experimenterat med sig själva för att förstå hur mycket sömn vi verkligen behöver. De ville framförallt förstå de sömnmönstren hos högpresterande individer som bara tillbringade några timmar per dygn på sömn. En lösning är att sova med korta intervaller (precis som din katt eller hund), och samtidigt minska dina vanliga 7-8 timmars vila till fem eller t.o.m. tre. Denna metod kallas för polyfasisk sömn.

Vill naturen att vi ska sova två gånger?

I själva verket är regeln om åtta timmars oavbruten sömn inget annat än en modern trend. Konstigt som det låter så brukade människor sova i två faser. Denna metod var mycket vanlig i det förindustriella Europa, vilket kan bevisas med hänvisning till litteratur från den tiden.

Folk tänkte inte mycket på det verkliga sömnbehovet: de somnade bara efter mörkret och vaknade igen efter midnatt. Den ”andra” sömnen började några timmar senare och slutade vid gryningen. Tiden mellan dessa två faser ägnade man till enkla aktiviteter: samliv, sy eller sticka, läsa böcker i ljuset o.s.v.

Allt förändrades när den första gatubelysningen och elen dök upp i Europa (och över hela världen). Mörket var inte längre ett hinder för alla slags aktiviteter. Som ett resultat började människor spendera sin fritid i flera timmar i ett upplyst vardagsrum med släktingar, gäster eller deras favoritbok.

Med spridningen av teknik har livets rytm förändrats dramatiskt, men den mänskliga naturen har inte gjort det. Under försök på att ta reda på hur mycket sömn vi verkligen behöver upptäckte den amerikanska psykiatrikern Thomas Wehr år 1990 att polyfasisk sömn kan återvända till oss om vi tar bort artificiellt ljus.

Frivilliga deltagare i hans experiment placerades i rum nedsänkta i mörker i 14 timmar om dagen (för att efterliknande faktiskt förhållanden i naturen under vintersäsongen). Den första natten sov de kontinuerligt i 11 timmar, sedan våra vanliga 8 timmar. Men med tiden, när kroppen avvände sig från elektrisk belysning och anpassades till ”naturliga” förhållanden, började deltagarna i experimentet sova i två faser med en paus på flera timmar. Precis som invånarna i det förindustriella Europa.

Hur mycket sömn behöver vi: vad hävdar förespråkare av polyfasisk sömn?

Förespråkare för polyfasisk sömn säger att intervallsömn kan maximera den tid vi spenderar i REM- och icke-REM sömn. Drömmande, minne- och humörreglering inträffar under REM-sömn, medan icke-REM sömn anses vara den djupaste och mest återställande fasen.

Många som övar på polyfasisk sömn tror att när det gäller hur mycket sömn vi verkligen behöver är andra faser av cykeln rätt onödiga, och genom att eliminera dem kan de tillbringa mer produktiva vakna timmar med att bli en ”supermänniska” med väldigt hög produktivitet. De säger också att om den industriella revolutionen har översvämmat oss med ljus kan den digitala revolutionen vara mycket mer sympatisk för polyfasisk sömn.

Nu blir fjärrarbete, frilans och flexibelt arbete allt vanligare. Och de som är vakna på natten kan hitta en harmonisk balans mellan flerfasig sömn och arbetsförpliktelser genom att anta en mindre strikt rutin. Om vi kan hitta tid att vakna på natten och reflektera ett tag kan vi återansluta med kreativitet och fantasier.

Byte till flerfasigt sömnmönster

Men är polyfasisk sömn faktiskt bra för vår hälsa? Tyvärr finns det ingen vetenskaplig forskning som stöder fördelarna med polyfasisk behandling. Hittills är polyfasisk sömn inte väl förstådd. Men alla är olika och sömnbehov är inget undantag.

Verkligheten är att det är svårt för många av oss att förändra våra sömnmönster. Det kommer att ta veckor eller till och med månader av övning för att framgångsrikt genomföra en polyfasisk sömncykel.

Om du bestämmer dig för att ändra ditt sömnschema, gör det helst under överinseende av en läkare så att du regelbundet och objektivt kan övervaka ditt blodtryck, blodsocker, kolesterol, vikt, hjärtfrekvens och mental hälsa för att förstå hur mycket sömn du verkligen behöver.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.