Klardrömmande: Hur man kontrollerar sina drömmar

Klardrömmande: Hur man kontrollerar sina drömmar

Ofta drömmer människor om att de flyger, faller djupt eller blir jagad. Drömmar är vanligtvis färg- eller svartvita bilder. Men vi kan också uppleva ljud, smak och lukt i sömnen. Varför har vi drömmar och är det möjligt att styra dem? Låt oss försöka reda ut detta!

Varför drömmer vi

Forskare kommer inte överens om varför vi drömmer. Det finns flera teorier:

Minnesutveckling. Drömmar kan ha en viktig kognitiv funktion för förbättring av minnet.

Känslobehandling. Förmågan att leka med känslor och upplevelser i olika påhittade situationer kan vara nödvändig för att hjärnan ska kunna kontrollera känslor i verkligheten.

Mental städning. Att drömma kan vara ett sätt för hjärnan att organisera spridd, felaktig eller onödig information i huvudet.

Händelseanalys. Drömmar kan vara en form av förvrängd återuppspelning av händelser för att överväga och analysera händelser vi gått igenom.

Hjärnans rensning. Enligt denna teori är drömmar bara en biprodukt av sömn och har liten betydelse.

När vi drömmer

Människor drömmer cirka två timmar per natt. I genomsnitt sover vi i 90 minuters cykler. Varje cykel börjar med en långsam fas först, och följs av en snabb (REM-sömn, snabb ögonrörelse). Drömmar kan förekomma under vilken sömnfas som helst, men de vildaste drömmarna förerkommer under den snabba fasen. Under denna tid är hjärnan aktiv på ungefär samma sätt som i vaknande tillstånd. Drömmar i en långsam fas har ett mer sammanhängande innehåll: tankar eller minnen är knutna till en viss tid och plats.

REM-sömn under natten är ojämnt fördelad. I den första cykeln kan den snabba fasen inte uppstå eller vara väldigt kort. De snabba faserna blir längre mitt på natten. Under andra halvan av natten kan de vara i ungefär en timme. Detta innebär att drömmar vanligtvis förekommer flera timmar innan vi vaknar.

Under REM-sömn minskar muskelaktiviteten så att vi inte skadar oss själva medan en actionfilm spelas i våra huvuden. Allt händer endast inne i huvudet. Endast ögongloberna rör sig snabbt. Vissa neurotransmittorer blir passiva, såsom histamin, serotonin och noradrenalin, medan bl.a acetylkolin och dopamin arbetar hårdare. Vissa forskare associerar dopamin med hallucinationer. Det är därför vissa drömmar verkar så konstiga.

Förhållandet mellan tid och rum förändras också när vi drömmer. Det kan tyckas att tiden varar för evigt eller flyger väldigt snabbt.

Är det möjligt att kontrollera sina drömmar

Drömmande är vanligtvis spontant och ganska sällsynt. För att studera drömmar har forskare lärt sig att åkalla dem med olika metoder. Det låter kanske märkilgt, men drömkontroll är inte magi utan teknik. Här är de mest använda sätten för att ”provocera fram” drömmar.

RT-teknik (reality testing). Under dagen måste du gå igenom tester för att skilja mellan sömn och verklighet. Forskare föreslår att du tränar så att du kan avgöra om du sover eller inte.

WBTB-teknik (waking back to bed). Du vaknar efter fem timmars sömn, håller dig vaken i 15 minuter till en och en halv timme och går sedan till sängs igen.

MILD-teknik (mnemoteknisk induktion av klara drömmar). Du vaknar efter fem timmars sömn och ställer upp dig själv för att komma ihåg att när du somnar igen att du är medveten om att du sover. Det är nödvändigt att upprepa frasen: ”Nästa gång jag somnar kommer jag ihåg att jag är i en dröm.”

SSILD-teknik (lucid dreaming, initiated by the senses). Du måste också vakna efter fem timmars sömn och först fokusera på det visuella, sedan på hörseln och sedan på de fysiska känslorna. Ta en paus och upprepa några likadana cykler: observera synen, hörsel och beröring. Du kan ligga med slutna ögon om du inte kan se något i mörkret, lyssna på ditt hjärtslag om du inte kan höra någonting och känna vikten av en filt eller mjukheten av en kudde. Försök sedan somna igen.

Hur drömmar påverkar hälsan

Även de konstigaste drömmar är en normal del av hälsosam sömn. De hjälper till att tänka klart, memorera information bättre, vara på gott humör och i allmänhet förbättra välbefinnandet. Människor som kommer ihåg sina drömmar har till och med bättre kreativt tänkande. Även mardrömmar är normala och vanligtvis ofarliga, såvida de inte väcker dig systematiskt. Återkommande mardrömmar kan förvärra symtomen hos personer med psykiska sjukdom, exempelvis hen som lider av ångest eller PTSD.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.