Så kan rätt sovposition ge dig bättre sömn

När vi utövar yoga eller lyfter vikter på gymmet har vi vanligtvis otroligt bra koll på vår posering och hållning. Detta är såklart för att undvika skador samt för att maximera resultatet av vår träning. Men vad många inte vet är att samma principer som gäller vid träning även går att applicera på sin sömn. Antalet timmar vi sover per natt, samt själva kvaliteten på sömnen, har nämligen en otroligt stor påverkan på vår kropp och dess funktioner. I denna text tänkte vi därför gå in på hur vi kan få bättre sömn genom att byta sovposition. 

Sova på rygg

Enligt många experter är att sova på rygg den bästa sovpositionen för att få ut så mycket som möjligt av vår sömn. Det finns en mängd skäl till att de hävdar detta. Till att börja med är detta den mest skonsamma sovpositionen för ryggraden. Vidare kommer du med största sannolikhet inte att störas av rapningar och uppstötningar om du sover på rygg. 

Lystring alla som är intresserade av skönhet: att sova på ryggen får huden att andas, vilket i sin tur leder till minskad risk för dermatologiska problem och uppkomsten av förtida rynkor. Nackdelar med denna sovposition är till exempel att den gör dig mer benägen att snarka samt ökar risken för sömnapné.

Läs också: 5 myter om sömn

Sova på mage

Det här är en sovposition med både för- och nackdelar. Så om vi ska envisas med denna sovposition, så bör vi se till att göra det på rätt sätt. En uppåtvänd sovposition med raka ben och armarna utsträckta längs sidorna är till exempel inte att föredra. Anledningen är att denna position är elak mot ryggen, eftersom den tar bort den naturliga kurvan i ländryggen. Dessutom fixeras huvudet åt ena sidan och pressar sig mot kudden i många timmar i sträck. Det säger ju sig självt att denna sovposition inte leder till maximal vila. 

Dock tyder viss forskning på att sovande på mage kan ha vissa positiva effekter när det kommer till att motverka snarkningar och vissa sömnapné-relaterade symtom. 

Vidare ser vi att orsaken till att man tenderar till att sova på mage, i de flesta fallen beror på vilken typ av säng man har. Detta på grund av att sängen helt enkelt inte ger det stöd som vi faktiskt behöver när vi sover. Ett tips till de som sover på mage är att kolla in The NAP Labs sängar som är utvecklade för att ge det perfekta stödet som vi alla behöver. 

Sova på sida

Många föredrar att sova på sidan, och det finns många skäl till varför det är så. Till exempel pågick vårt livs mest intensiva sömn- och utvecklingsfas medan  vi låg i livmodern, hopkurade i fosterställning i över 9 månader. Det är med andra ord inte konstigt att denna sovposition känns så naturlig för många. Jämfört med att sova på rygg har denna sovposition större sannolikhet att minska snarkande, samt ge fria luftvägar. Det är inte för inte som medvetslösa personer ska läggas på sidan. 

Studier har även visat att sidoställning (och då särskilt om man ligger på sin vänstra sida) kan minska besvär med matsmältningen, som till exempel rapningar och halsbränna. 

Nyfiken på fler sätt att förbättra din sömn på? Läs våra guider till bättre sömn här

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.