Så får du ditt barn att somna

De flesta föräldrar har erfarenhet av barn som har svårt att somna. Timmarna går och till slut är mamma och pappa så trötta att de somnar så fort barnet slumrat in. I de flesta fall handlar det om sömnfaser som är en naturlig del av barnets utveckling. Dock upplever många att barnens sömnvanor blir till ett problem som påverkar vardagen. I det här blogginlägget tänkte vi därför komma med tips på vad du kan göra för att få ditt barn att somna lättare. 

Förberedelser inför att barnet ska sova

Varva ner och ägna er åt stillsamma aktiviteter. Att gå direkt från stoj och lek till att försöka sova är något som väldigt få klarar av (detta gäller även för vuxna). För de flesta barn är det också viktigt med tydliga rutiner när det kommer till sänggående. Till exempel kan det röra sig om att ta på pyjamas, borsta tänderna, säga godnatt till alla i familjen och sedan läsa bok eller lyssna på saga. Här är det viktigt att du som förälder inte har bråttom. Låt barnet ta sin tid att slappna av och komma till ro. Barn märker lätt om mamma eller pappa är stressad, och stressen har som bekant en förmåga att smitta av sig. 

Se till att rummet är mörkt svalt och tyst (eller inte för tyst)

Barn är precis som vuxna när det kommer till sömn. De vill inte vara för varma när de sover, och barn har en tendens att bli väldigt varma. Vidare behöver många barn ha det kolmörkt när de ska sova. Barn i allmänhet, och små barn i synnerhet, är experter på att tolka minsta strimma ljus som ett tecken på att det är morgon och dags att gå upp. Därför gör du klokt i att investera i mörkläggningsgardiner, särskilt under den ljusare delen av året. 

Barn har också extremt känslig hörsel. I fråga om ljud är det dock individuellt från barn till barn vad de föredrar. Vissa vill till exempel att det ska vara knäpptyst när de ska sova. Andra kan inte komma till ro utan att höra föräldrarna i rummet bredvid, eller lyssna på så kallat vitt brus (white noise). 

Hur du inreder ditt barnrum har också en stor påverkan på den sinnesro ditt barn får. Ett barnrum ska vara en mysig plats, med behaglig belysning och stämning som gör att sömnen är nära till hands på kvällen.

Vad gör jag om barnet ändå har svårt att somna in?

En del barn har dock mängder av energi kvar trots att det är långt efter läggdags. Det kan också handla om att barnet är övertrött, med allt det kan innebära av skrik, gråt och vilda protester. 

I dessa lägen är det inte mycket man kan göra mer än att vänta på att barnet ska lugna ner sig av sig självt. Det kan också handla om att barnet har ett stort behov av fysisk närhet för att komma till ro. Vill eller kan du inte ligga bredvid barnet tills dess att det somnar kan en så kallad tyngdfilt vara ett bra alternativ. 

Tyngdfilt – Den bästa sömnassistenten för barn

Tyngdtäcken och tyngdfiltar har länge använts som sömnhjälpmedel för barn som har svårt att somna. Täcken eller filtar med extra tyngd har nämligen visat sig mycket effektiva när det kommer till minskad oro och förbättrad sömn, såväl hos barn som hos vuxna. 

En tyngdfilt eller ett tyngdtäcke fungerar som så att det ger en mysig och trygg känsla av att bli omfamnad. Till skillnad från att ha många täcken på sig är en tyngdfilt sval och skön natten igenom. NAP Labs tyngdfilt Sleepy Sheepy är speciellt framtagen för barn och är ett gosedjur och en snuttefilt i ett. 

Sleepy Sheepy fungerar också utmärkt att ha i knät under skolarbete, eller när ni är på resande fot (till exempel i bilen eller på tåget). 

När barnet sedan kommer upp i ålder kan det gå över till ett riktigt tyngdtäcke, det vill säga om barnet fortfarande har behov av extra tyngd. Våra tyngdtäcken finns i vikter på 5 kg upp till 11 kg. Vi rekommenderar att rådgöra med en läkare i fråga om tyngdtäcke till små barn. 

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.