Ångest, oro och sömnproblem: Tyngdtäcket är en naturlig hjälp

Klockan är 01. Du vänder och vrider dig. Du kan inte sova och stirrar upp i taket, i stillhet och tystnad. Dina tankar rusar från en sak till en annan. Nu är det bara några timmar kvar till morgonen. Vissa nätter är hemska. I perioder är det dessutom många nätter som blir såhär. Resultatet blir att du inte får återhämtningen du behöver, och vaknar på dåligt humör. Så hur kan du minska oron och sova bättre?

Hur definierar man ångest?

anxiety disorders

De flesta oroar sig för saker. Det är normalt att vara nervös kring ett problem, att byta jobb, att flytta. Men när oron tar över våra liv, då behöver vi stanna upp och försöka reda ut vad som pågår. Annars kan oron leda till större problem, som sömnproblem, problem med matsmältning, eller till och med hjärtproblem.

Vad är ångest och vad orsakas den av? Psykologer pratar om två oika typer av ångest:

Tillfällig ångest

Den typ av ångest som kommer och går och inte har en stor inverkan på det dagliga livet. Den här ångesten kan oftast härledas till en specifik situation eller problem, som en stor förändring i livet, eller problem i relationer.

Ångest som personlighetsdrag

I den här typen av fall är man konstant spänd och reagerar kraftfullt på yttre omständigheter. Ångestkänslan utvecklas till ett tillstånd som påverkar hela livet. Sömnen påverkas, man vill inte lämna hemmet, och vill inte längre göra saker man tidigare tyckt om.

Ångestsymptom

weighted blanket anxiety

Människor med ångest kan lida av många symptom, alltifrån magproblem till en känsla av enorm trötthet. Det finns uppskattningar som säger att det finns fler än 100 symptom på ångest. Läs om några av de vanligaste här nedan.

  • Mentala symptom: konstanta känslor av rädsla eller uppspelthet utan anledning. Dålig koncentrationsförmåga. Sömbrist. Ledsenhet. Oförmåga att slappna av. Behov av att förklara för andra människor att allt är bra, samtidigt som uppmuntran eller tröst från andra inte sjunker in.
  • Fysiska symptom: Snabb andning och ökad puls. Huvudvärk. Smärtor i magen eller bröstet. Ökad svettning. Ätstörningar (ökad eller minskad aptit). Svaghet. Skakningar. Illamående. Muskelkramper eller muskelsmärtor.

Om du haft några av symptomen ovan i mer än sex månader kan du lida av ångestsyndrom som inte kommer att försvinna av sig självt. I sådant fall kan du behöva hjälp av en psykolog eller psykoterapeut.

Ångestlindring: Lugna kroppen med ett mjukt tryck

Alla människor har ett inbyggt behov av beröring och att bli omhållen. Vi behöver kramar och fysisk kontakt för att balansera vårt nervsystem, motverka ångest, och ge oss ro. Inom praktisk psykologi finns konceptet kropps-orienterad terapi, där mentala symptom som ångest och oro behandlas med fysisk terapi, som massage och fysisk beröring. Beröring, och tryck mot kroppen, resulterar i en känsla av trygghet och värme.

Sådana tekniker är särskilt hjälpsamma för de som inte kan sova, eller lider av ångest på grund av ensamhet och brist på beröring. Det är vanliga problem bland barn och unga, men drabbar också vuxna som trots högt tempo och liv och rörelse runt sig kan känna sig ensamma. Känslan av ensamhet kan i sig orsaka besvär såsom känsla av stress, sömnproblem, och ångest.

Lindra ångest med tyngdtäcke

En studie som publicerats i Journal of Occupational Therapy in Mental Health visade att 78 % av patienter som led av ångest föredrog tyngdtäcke över medicin för att lindra sina sömnbesvär.

Idag används tyngdtäcken och tyngdfiltar som en av de terapeutiska metoderna inom ”deep pressure touch therapy”, en typ av behandling där tryck mot kroppen används för att minska stress och ångest. Behandlingen stimulerar kroppens produktion av serotonin och melatonin som hjälper kroppen att slappna av, och minskar produktionen av stresshormonet kortisol. Resultatet blir mer avslappning och mindre ångest och stress. Men hur fungerar det?

I vår kropp finns miljontals nervändar som kallas proprioceptorer. Hjärnan behöver hela tiden information från dem för att registrera i vilken position kroppen är i och är vad kroppen är i för situation. Om hjärnan inte längre får den informationen kommer kroppen att märka av negativa konsekvenser, med ökad oro som en av de tydligaste.

Med hjälp av ett tyngdtäcke kan man öka mängden information som hjärnan får från kroppen (det läkare kallar öka proprioceptiv feedback) vilket gör att vi lugnar ned oss, stress och ångest minskar, och vi kan sova bättre och känna oss mer tillfredställda.

Tyngdtäcke som en naturlig lösning för bättre sömn

Historiskt har tyngdtäcken använts som hjälpmedel för barn och vuxna med autismdiagnos slappna av och sova bättre. Det är först nyligen som effekten av tyngdtäcken visat sig hjälpa alla som har problem med sömnen.

De som provat tyngdtäcken ger omdömen såsom att täcken ”grundar” en, håller om en, och kan lugna ned kroppen när sömnbesvär och ångest kommer över en. Vissa liknar det vid hur lugn och tillfreds ett litet barn är i sin förälders armar. Vikten i ett tyngdtäcke ger en liknande känsla och effekt på nervsystemet.

Förespråkarna av tyngdtäcket säger också att det hjälper dem att komma till sinnesro kvällen före en viktig dag, när de t.ex. ska på ett läkarbesök, eller har ett viktigt möte.

När du själv väl provar tyngdtäcket är chanserna goda att du ska få samma effekt som de många redan frälsta tyngdtäckesanvändarna. När tyngdtäcket används som behandling mot sömnbesvär visar forskningen att täcket kan hjälpa dig:

  • somna snabbare
  • sova djupare och med färre avbrott
  • nå en känsla av lugn
  • sova längre
  • vakna mer utvilad

Det finns inte längre någon anledning att acceptera en enda sömnlös natt. Du ska skapa en mer hälsosam sömnrutin med et tyngdtäcke, och få den avslappnande sömn som du behöver.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.