bättre sömn

6 orsaker varför du inte kan sova och råd för bättre sömn

Enligt forskning från Harvard Business Review får 43% av företagarna inte tillräckligt med sömn minst fyra dagar i veckan. Vi tänker bara på arbetet, även om vår hälsa alltid bör komma först. Vi hittar ständigt skäl till varför vi stannade uppe sent igen, även om vi borde ha lagt oss för länge sen. Här är några vanliga ursäkter vi har och tips om hur du hanterar dem.

”Jag kunde inte sova eftersom jag sökte efter något på min telefon.”

Du har nog hört att om du tittar på skärmen för länge innan du går och lägger dig, blir det svårare att somna senare. Och detta har forskning bekräftat: Att hålla fast i telefonen har verkligen en negativ effekt på sömnen.

Gör så här: Lär dig att dra gränser. Planera din dag så att du har gott om fritid att spendera bakom skärmen innan du går och lägger dig, men lämna den sista timmen för andra aktiviteter: läsning, målning, motion eller meditation.

”Jag kan inte sova eftersom jag går och lägger mig pigg.”

Om du känner att du har för mycket energi för att somna, kan det bero på att du fått för eller för mycket fysisk aktivitet innan du gick till sängs. Båda dessa faktorer orsakar hormonella förändringar och kan störa din biologiska rytm.

Gör så här: Öva på att somna under viss klockslag. Forskning visar att punktlig insomning under hela veckan kan hjälpa dig utveckla en hälsosammare sömncykel. Om du är osäker på hur många timmars sömn du behöver för att få tillräckligt, prova dig fram.

”Jag är för nervös för att somna.”

Ångest och stress är kanske de vanligaste orsakerna till sömnlöshet bland vuxna. Sömn hjälper vår kropp att återhämta sin styrka och stress stör detta.

Gör så här: Lär dig att förbereda dig inför sängdags. En tydlig och konsekvent ritual innan du går till sängs kan hjälpa dig att få tankarna bort från alla besvär för en stund. Om det inte räcker, prova att lägga dig under ett tyngdtäcke, det kan hjälpa kroppen att slappna av.

”Jag har antingen för varmt eller kallt i sängen.”

Om du inte kan sova på grund av temperaturen i eller runt sängen, prova att sova med fönstret öppet, använda ett tunnare eller tjockare täcke, och sängkläder av bra kvalitet som andas och transporterar fukt.

Gör så här: Experimentera med rumstemperatur och sängkläder. Hitta det tyg som du upplever mest bekvämt.

”Jag kan inte sova eftersom min rygg eller nacke gör ont.”

Ryggsmärtor är ett allvarligt problem som drabbar din sömn och din produktivitet. Om du lider av det är det troligt att din gamla säng och/eller kuddar är del av problemet.

Gör så här: Investera i bra madrasser och kuddar. Prova på olika sorter och hitta vad som fungerar bäst för dig.

”Jag blir störd av ljud.”

Forskning visar att ljud som avbryter hälsosam sömn kan leda till hjärt- och psykiska problem.

Gör så här: Dämpa bullret med lugnande ljud. Som exempel prova på vitt brus: Det skapar en enhetlig ljudmiljö som kommer att distrahera dig från skarpa främmande ljud eller t.ex. snarkning.

Det finns många hinder för god sömn och det finns utmaningar att övervinna på vägen. Fortsätta experimentera så hittar du ditt sätt som passar dig som bäst.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.